Læsetid: 4 minutter

Udvikling af et nyt elektronikprodukt kræver en del processer, forskning, planlægning og overordnet strategi. Man kan godt forberede sig på mange runder revisioner, forsøg og fejl. Det er hverken hurtigt eller nemt at bringe et nyt produkt på markedet. Det er dog forskelligt hvordan virksomheder griber processen an, hvor mange der er involveret i projektet og med hvilke kompetencer. Her gennemgår vi den typiske elektroniske produktudviklingsproces.

 

Hvad er produktudvikling? 

Produktudviklingsprocessen omfatter alle de trin, det tager at skabe et nyt produkt – alt fra start til planlægning, udvikling, fremstilling, forsendelse og salg. For at dit produkt skal have succes, skal du lave en dybdegående markedsundersøgelse for at forstå dine kunders behov. Det omfatter også fornyelse af et eksisterende produkt og introduktion af et gammelt produkt til et nyt marked. 

Uanset om det er en virksomhed i en tidlig fase eller en etableret virksomhed, forener produktudvikling hver afdeling i produktudviklingsprocessen, herunder designere, udviklingsteams, projektledere, ingeniører, finansielle analytikere, PTA og ofte ledere, der overvåger processen og giver godkendelse til at starte hver ny fase. Hver gruppe spiller en væsentlig rolle i processen med at definere, designe, bygge, teste og levere produktet. 

  

Markedsundersøgelsen 

De tidlige trin i udviklingen af et produkt er afgørende og bliver ofte overset. At skabe produkter “bare for at have noget nyt” er ikke den bedste forretningsbeslutning. Hvis dit produkt ikke vil sælge i sidste ende, hvorfor så overhovedet lave det? Medmindre det er en særlig omstændighed, hvor du er ansat til at skabe et unikt produkt i lille skala, skal du sørge for at dykke dybt ned i markedsanalysen, før du starter hele processen. 

Her er nogle ting, du skal overveje under din research: 

  • Er der et behov for dit produkt på markedet? 
  • Har du overvejet hvor let/svært det er at sælge produktet?  
  • Hvem er dine konkurrenter eller lignende produkter? 
  • Er der stor konkurrence, eller baner du vejen for et nyt marked? 
  • Har du tænkt på at patentere det nye produkt? 

 

Designfasen 

Når du er afklaret med markedsundersøgelsen og har en overordnet business case, er du videre til den næste fase, som er design. 

Designstadiet kan være forskelligt for enhver virksomhed eller projekt. Nogle vil starte med proof-of-concept (POC) prototyper, lave 3D-design eller springe direkte til specifikationer af dit produkt. 

Laver man et proof-of-concept-prototype, er det for at finde ud af dit produkt løser det problem, som forbrugerne oplever. Det giver en god overblik og forhåndsvisning af dit koncept. Når du har sikret dig, at din idé løser tilsigtede kundeproblem, kan du gå videre til næste proces om at skabe en 2D og derefter 3D-model, der giver dig en fornemmelse af dit reelle produkt. 

Specifikationerne af dit produkt vil danne grundlag for hvordan dit produkt skal realiseres.  

Efter specifikationerne er færdige, er det tid til at designe og udvikle dit produkt i forskellige afdelinger indenfor hardware, software og mekanik. Dette trin udføres typisk af flere projektgrupper med hver deres kompetencer. Fejlretning og optimering af eventuelle potentielle problemer udføres også under designfasen og er en fast del af udviklingen. 

 

Omkostningsvurdering 

Det er altafgørende at beregne omkostninger ved at masseproducere din nye enhed. Det skal allerede gøres under designfasen for at afstemme forventninger mellem parterne og få skabt det rette rammer for videresamarbejde. Der er to vigtige elementer i den beregning – materialer og produktsamling. Ting at overveje er materialerne og selvfølgelig omkostningerne ved produktsamlingen. Styklister (BOM) vil give dig en idé om, hvad slutproduktet vil koste dig, og hvilke materialer der er nødvendige.  

Sørg for, at dit budget tager højde for produktionen. Hvis ikke, så prøv at indføre nogle smarte omkostningsbesparende foranstaltninger, der ikke vil påvirke kvaliteten af dit produkt væsentligt. 

 

Test og prototypen 

Det, der ser godt ud på papiret eller giver mening at lave nu, fungerer måske ikke helt som du forestiller dig det i virkeligheden. Derfor test og prototype er afgørende for udviklingen af et nyt produkt. 

Denne fase kan tage mange runder med ændringer og rettelser, før du finder noget, der fungerer effektivt. Det er en standardprocedure men har ikke en fast tidsramme, da det er vigtigt at fremhæve eventuelle problemer og løse dem, før man går i gang med fremstillingen.  

 

Produktion af elektroniske produkter 

Når produktet fungerer og der er taget højde for produktionsomkostninger, er det endelig tid til den næste fase – produktion. Nogle virksomheder har infrastrukturen til at producere internt, men mange virksomheder vælger i stedet at arbejde med en udbyder af elektronikproduktion (EMS). 

I de fleste tilfælde er det bedst at arbejde med en EMS-udbyder, der kan håndtere hvert trin i produktionsprocessen i stedet for at selv hente forskellige dele fra mange leverandører. 

En EMS-udbyder, som både tilbyder elektronikudvikling og -produktion kan hjælpe dig med at forenkle eksisterende processer og skabe mere værdi. 

Læs også: QLIFE – Én leverandør og forenklede processer 

Der bør også laves test efter produktion for at sikre, at alle processer fungerer optimal. Blot fordi prototype-fasen fungerede, er det ikke ens betydning med at produktionen går igennem med succes. Det er bedre at teste to gange end at sende et produkt ud på markedet med fejl. 

 

Udvikling af et elektronisk produkt 

Når du har gennemgået alle produktudviklingsprocesser og produceret dit produkt, er det eneste tilbage at markedsføre og sælge dit produkt. Det er lettere sagt end gjort, men husk på, at du allerede er kommet til sidste fase. Udvikling af et produkt kræver mange processer og professionelle samarbejdspartnere for at komme godt i mål med dit nye produkt.