NCR – Non-Confirmance Report

NCR'en er et velorganiseret dokument, der rapporterer den specifikke afvigelse fundet for at forstå den underliggende trussel, der udgøres ved at overtræde kravene
Læsetid: 3 minutter

NCR, også kendt for Non-Confirmance Report bruges i mange ingeniør– eller elektronikvirksomheder, når der opstår en afvigelse. Afvigelser opstår, når et produkt, en service eller en procedure ikke opfylder de oprindelige kvalitetsregler eller krav, der er fastlagt af de gældende standarder. De kan opstå i enhver afdeling i din organisation, herunder administration, drift, produktion og forsendelse. Til at håndtere afvigelser korrekt anvendes der ofte et Non-Conformance Tracking System. I denne afsnit dykker vi ned i Non-Conformance Reports og hvordan de bidrager til en bedre kvalitetsstyring. 

NCR er et Non-Confirmance Report, der bruges til at identificere og rapportere eventuelle afvigelser mellem den faktiske tilstand af et produkt, en service eller en proces og de krav, der er defineret af kvalitetsstandarder.

Hvad er en Non-Conformance Report? 

En Non-Conformance Report (også kendt som en Non-Conformity Report eller NCR) er et dokument, der identificerer og rapporterer eventuelle afvigelser mellem den faktiske tilstand af et produkt, en service eller en proces og de krav, der er defineret af kvalitetsstandarder. Non-Conformance Reports kan genereres for enhver del af en organisation, men er mest almindeligt forbundet med fremstilling, produktion og drift.

NCR’en er et velorganiseret dokument, der rapporterer den specifikke afvigelse fundet for at forstå den underliggende trussel, der udgøres ved at overtræde kravene, og gør det muligt for nogen at træffe efterfølgende handlinger. Desuden hjælper NCR’er med at oprette en reguleringsplan for handling for at forhindre, at det sker igen, og hjælpe fremtidig overholdelse og revisioner.

Ved at oprette en NCR kan problemerne defineres, analyseres og revideres for at blive rettet korrekt og sikre, at overholdelsen håndteres og opfylder de sikkerheds- og kvalitetsmål, der er fastsat.

Et eksempel på oplysninger, du kan finde inden for en Non-Conformance Report, er:

  • Dato og tidspunkt for begivenheden
  • Afdeling for Non-Conformance
  • Identifikationsnummer (reference)
  • Identifikation af Non-Conformance
  • Person ansvarlig
  • Underskrift af den person, der udfører
  • Initial analyse af Non-Conformance
  • Årsag til Non-Conformance
  • Dato for Non-Conformance
  • Placering af afvigelsen
  • Beskrivelse af afvigelsen
  • Korrektive og forebyggende foranstaltninger
  • Klassificering af afvigelsen
Non-Confirmance report

Hvorfor bruge Non-Conformance Reports? 

Virksomheder kan bruge NCR til at garantere, at etablerede standarder passerer gennem rapportering. Fordele ved at rapportere NC kan omfatte:

  • Forbedring af produkter og tjenester
  • Forebyggelse af kundeklager
  • Reduktion af driftsomkostninger
  • Forbedring af effektiviteten
  • Forebyggelse af gentagelse af afvigelser
  • Overholdelse af reguleringskrav
  • Forbedring af kommunikationen
  • Optimering af ROI

Hos CB Svendsen bruger vi Afvigelsesrapport for at sikre, at vi opretholder de relevante regulativer og standarder, samt lever op til vores ISO 9001-certificering.

Se også Fejlrapport